Figyelem! Az Ön által felkeresett archív weboldal már nem frissül. Amennyiben Győr Megyei Jogú Város megújult honlapjára szeretne ellátogatni, úgy kattintson ide: gyor.hu!

×Figyelem! Az Ön által felkeresett archív weboldal már nem frissül. Amennyiben Győr Megyei Jogú Város megújult honlapjára szeretne ellátogatni, úgy kattintson ide: gyor.hu
image
image
image
image
image
image
image
image

A győrszentiváni utcák felújításáról

A „Déryné településközpont” utcarendezési munkálatait, valamint a felújított Andrásvári, Búzavirág, Felüljáró, Lehár és Lőtér utcákat június 16-án, kedden Borkai Zsolt polgármester adta át…

Az átadáson a polgármester kifejtette, az elmúlt időszakban jelentős útfelújítási munkák zajlottak a városban, és zajlanak ma is. Ezek a nagy értékű felújítások jelentős könnyebbséget jelentenek az ott lakóknak, amelytől a terület élhetőbbé válik, és javul a közlekedés biztonsága.

Dr. Sík Sándor és Ecker Gyula képviselők hozzátették, a győrszentivániak számára jelentős előrelépést jelentenek ezek a munkálatok, és megköszönték a városvezetésnek, hogy a lakóutca program keretében ilyen jelentős támogatást élvezhet a településrész.

A győrszentiváni „Déryné településközpont” utcarendezési munkálatai

Hosszú idő óta gondot okozott Győrszentivánon a forgalmas Déryné utca  közlekedése, ezért kapott helyet felújítása Győr városának közlekedéskorszerűsítési programjában. Az Útkezelő Szervezet megbízásából a HIDRO-PLAN Kft., 2008. évben elkészítette a Déryné utca utcarendezés I. ütemének felújítási terveit a Körtértől a Váci M. utcáig. Az átépítéssel érintett útszakasz burkolata közepes állapotú volt, 6 m széles makadám alapú aszfalt burkolattal, mindkét oldalon aszfaltburkolatú járdával. Az útburkolatra jutó csapadékvíz gyűjtésére korábban az út és a járda közötti zöldterületen nyílt, illetve szikkasztó árok szolgált. Az úton kerékpáros, gépjármű és autóforgalom is bonyolódott.

A beruházás tervezése során szem előtt tartották, hogy a Déryné utat településközpontnak megfelelő minőségben építsék át: így a faltól-falig történő átépítés alatt a teljes keresztmetszetet átépítették. Mivel belterületi gyűjtőút funkciót lát el, ezért ennek megfelelően 6,5 m széles főburkolattal, csaknem 400 méter hosszon készítették el.

A településközpont teljes beruházása a Körtértől a Pince utcáig tart, ám jelentős költségigénye miatt a beruházást két ütemben valósítja meg a város. A munkák első ütemében a Körtér és a Váczi Mihály út közötti szakaszon dolgoztak a kivitelezők. A beruházás költségeit növelte, hogy az útépítés előtt megoldásra várt a település csapadékvíz-elvezetési problémája. Győrszentivánon az útépítésekkel kapcsolatosan ez a gond szinte állandó, az alacsonyan fekvő területek miatt. A már régóta rendelkezésre álló csapadékvíz-elvezető terv előírásai szerint az útépítés megkezdése előtt nagyméretű csapadékvíz-elvezető csatorna építése vált szükségessé az útpálya alatt, a teljes hosszban. A burkolati vizeket - az útpálya vízszintes szabályozása miatt - az út mindkét oldalára telepített vasbeton folyóka elemek, és pontszerűen elhelyezett víznyelők juttatják a csatornába. A meglévő járda és az út közötti szintkülönbség miatt, a zöldterületeken kialakított mélyvonalak biztosítják az ide hulló csapadékvíz elszikkasztását. Ezért a teljes építési szakaszon zöldterület rendezés is történt: a tervezett úthossz mellett 2 méter széles előre gyártott, gyephézagos burkoló elemek felhasználásával, zöldterületi burkolt padka épült. A tervezett padkaburkolás belesimul a zöldterületbe, és mintegy leálló, parkoló sávként szolgálja az utca lakóit. A szakasz teljes hosszában megújult az utca közvilágítási hálózata is.

A nagyobb kereskedelmi egységek kiszolgálását a főburkolathoz csatlakozó, vegyes burkolatú leálló helyek és szerviz utak szolgálják. A főpálya mellett – mivel nagy a beépítési szélesség – azokon a helyeken ahol a kereskedelmi létesítmények miatt teresedés található, a teresedéshez kapcsolódva, belső szervizút–jellegű átépítést is végeztek, és 62 parkolóhelyet alakítottak ki. Emellett 23 új ingatlan-bejárat is épült, melyek egységesen 3 méter szélesek, és 3 méter sugarú ívvel csatlakoznak az útburkolat főpályájához. 

A beruházás lényeges eleme, hogy a Váci M. és Déryné utcák csatlakozásánál új csomóponti kialakítás készült a terveknek megfelelően, az I. építési ütemben csak három csomóponti ágra. A korábban nehezen átlátható, balesetveszélyes Váczi-Déryné utcai csomópont tervezésekor a gyalogosok és kerékpárosok biztonságára is ügyeltek. A gyalogosok csomóponton történő átvezetésére három, új kijelölt gyalogátkelőhely létesítettek, és bővült a kerékpáros–hálózat is. Győrszentiván győri kerékpároskapcsolata a Vonal út - Körtér irányába, a településközpont, azaz a Déryné út felé vezet, ezért minden irányból itt a legnagyobb a kerékpáros-forgalom. Ennek érdekében - a jelen beruházás keretén belül - kétoldali egyirányú kerékpárút épült ki. A Déryné utcai kerékpárutak mindegyike a meglévő járdaburkolathoz csatlakozik úgy, hogy az új burkolatok építésekor, a meglévő burkolatokra egységesen 4 cm vastag, új kopóréteget építettek. A 800 méter hosszú kerékpárút egy, a hozzá csatlakozó felújított gyalogjárda szélessége másfél méter. A Déryné utca útburkolatán keresztül vezető kétirányú kerékpáros-átvezetést a Váci M. - Déryné úti csomópontban jelölték ki. A kerékpárutak burkolata vörös színű térkő elemek felhasználásával készült, a kőburkolatokat kerti szegéllyel zárták le.

A beruházás további lényeges eleme, hogy az útpálya építésén túl, a kerékpárutak és parkolók kialakítása mellett két buszöböl készült, illetve a településközpont minőségének megfelelő szintű buszvárókat is telepítettek. Ez utóbbiak részben közös összefogással készültek.

A munkák 2008. év őszén kezdődtek, a műszaki átadást tavaly télen, Karácsony és Újév közötti időszakban kezdték meg. Mivel az időjárás akkor már nem tette lehetővé, hogy a munka folytatódhasson, a finommunkálatok ez év tavaszára maradtak. A befejező stádiumban a műszaki átadás során kifogásolt, szükséges utómunkálatokat végezték el a kivitelezők. Így a beruházás tényleges befejezése 2009 tavaszára, a jó idő kezdetére esett. A beruházás mintegy 90 millió forintba került.

A beruházó Útkezelő Szervezet elengedhetetlenül fontosnak tartja a munka folytatását: a város 2009-es közlekedéskorszerűsítési programjában már szerepel a második ütem megvalósítása, amely a Váczi Mihály utca és a Pince utca közötti szakaszt öleli fel. Ez esetben is követelmény, hogy az első ütemhez hasonlatosan a belvizes csapadékvíz-elevezető csatorna építésével valósítsák meg az útépítést. A második szakasz munkálatai nyár végén, ősszel kezdődhetnek majd.

Beruházó: GYMJV Útkezelő Szervezet
Generálkivitelező: Magyar Aszfalt Kft.

Győr – Andrásvári, Búzavirág, Felüljáró, Lehár és Lőtér utcák felújítása

Az Andrásvári, Búzavirág, Diák, Lehár és Lőtér utcák Győrszentiván városrész lakóutcai forgalmat lebonyolító utcái, míg a Felüljáró út egy szakasza gyűjtőút kategóriájú utcája.

Az érintett utcák utca burkolata a ’80-as években és a ’90-es évek elején épült az utcák közműfejlesztései és a burkolatok pormentesítési feladatai szerint. Ezek az utcák nem megfelelő teherbírásúak, az útfenntartási feladatok tekintetében nagy figyelmet és költséget jelentenek, minden évben megjelenő kátyúival hosszú évek óta ádáz harcot vívott az Útkezelő Szervezet.

A Lakóutca-programban szereplő utcák felújítása során nagy hangsúlyt fektettek a megfelelő teherbírásra, a vízelvezetés megoldására. Az útfelújítás során egyrétegű aszfaltpálya épült a meglévő felületi bevonatos burkolatra az alábbi utcák, útszakaszok tekintetében:
Andrásvári utca teljes hosszon
Búzavirág utca (Vajda és Sugár utcák között)
Felüljáró út (19. sz. főúti felüljáró és az Ezerjó u. között)
Lehár F. u. (Vajda és Ezerjó utcák között)
Lőtér u. (Lehár F. u. és Sugár u. között).

Az útpálya szélén murvázott padkát építettek, mely az út szélét igénybe vevő forgalmat károsodás nélkül el tudja viselni. A Felüljáró út 19. sz. főúti felüljáró és Vajda u. közötti szakaszán külön csapadékvíz elvezetési terv szerint kellett megépíteni a vízelvezetés módját, mert a jövőben meg kívánjuk akadályozni a tavaly augusztusi erős intenzitású zápor okozta károkat. 

Építtető: Útkezelő Szervezet
Kivitelező: „Győr 3 év konzorcium” ezen belül Magyar Aszfalt Kft. és Közgép Zrt.
Bekerülési költség összesen: 130,1 mFt