





A Szent István úti forgalmi változásokról
A Közlekedéskorszerűsítési program 2009 keretében megvalósult Szent István úti teljes jelzőlámpás rendszer átprogramozásáról, valamint a belvárosi kapcsolódó forgalmi-rend változásokról …
A Szent István úti programot 2009. június 2-án mutatták be, amelynek legfontosabb eleme a Városház tér kétirányúvá tétele a Szent István út és Révai út közötti szakaszon, a Jókai út egyirányú útirányának megfordítása a Révai úttól a Szent István útig, az állomás előtt a Révai út kétirányúvá tétele és a belvárosban a Teleki út- Árpád úti csomópontban jelzőlámpa létesítése.
Borkai Zsolt polgármester kifejtette, az önkormányzat azért hirdette közlekedéskorszerűsítési programját, hogy a városi forgalom gördülékenyebbé váljon, és a balesetveszélyes csomópontok száma is csökkenjen. A mostani beruházással jelentős forgalmi rend-változás történt, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a győriek hamar megszokták ezeket a változásokat, amelynek révén javult a helyzet. A program tovább folytatódik, és az új elemekkel tovább csökkenhet a belvárosi utak leterheltsége. Ezek között fontos szerepe van például a Sziget-Révfalu híd megépítésének.
Németh Zoltán alpolgármester hozzátette, példaértékű dolog, hogy állami utakon a győriek érdekében az önkormányzat fejlesztéseket végez, amelyekkel élhetőbbé válik a város. A beavatkozások miatt – amelyek alkalmazkodnak a valós forgalmi igényekhez – javul a közlekedésbiztonság is.
A Szent István út a Magyar Állam tulajdonában lévő közlekedési útvonal. Mivel ez Győr egyik legforgalmasabb útszakasza valamint a belváros megközelítésének fő iránya is, ezért helyzete a győrieket rendkívül érzékenyen érinti. Ebből adódóan a győri önkormányzat fontosnak ítéli, hogy a belvárosban tapasztalható forgalomtorlódási problémák mielőbb megoldódjanak. A jelenlegi forgalmirend-változás nem öncélú, hanem egy hosszabb távú hálózat-kialakítás előzménye, ugyanis a távlati tervekben Révai utcának a 81.-es számú főútra való kikötése szerepel. Ezáltal a későbbiekben a Szent István úttal párhuzamosan kétirányú nyomvonal jön létre, amely szintén segíti majd a belvárosi forgalommegosztást.
A generálkivitelező Vill-Korr Hungária Kft. részéről Gasztonyi Péter kifejtette, a Szent István úti jelzőlámpa átalakítása újszerű megoldással történt: külső, látványos elemei ugyan nincsenek, ám ez esetben maga a programozás-technika újszerű. Ugyanis a részletes forgalomszámlálás alapján, a forgalmi igényeknek megfelelően alakították ki. Lényege, hogy egy periódus - a jelzőlámpa körülfordulási, azaz újra zöldre váltási ideje – alatt a csomópontban bizonyos irányok a forgalmi igénynek megfelelően akár többször is zöldet kaphatnak. Ez az országosan is egyedi, újszerű rendszer bonyolult programozás-technikát igényelt, mivel a változó igényeket az összehangolással együtt kezeli. A rendszer az április 15-i műszaki átadás óta zajló próbaidőszakban jól vizsgázott, hiszen tapasztalat, hogy napközben sok esetben szinte kiürül a Szent István út.
A szakembereknek sok fejtörést okozott a belváros neuralgikus pontja, a Teleki út dugóinak megoldása. A közelmúltban tarthatatlanná vált állapot, az egymásba érő dugók és torlódások miatt, ezt mielőbb orvosolni kellett. A Teleki úton bonyolódik ugyanis Révfalu teljes forgalma a déli városrész irányába. A gépkocsik jellemző mozgása: a Baross-hídról lehajtó, illetve a Nádor aluljáró felől érkező járművek a Teleki útra kanyarodnak, és végigmennek az Újvilág utca irányába. Ennek legmarkánsabb példája, hogy csúcsidőben a Révfaluból érkező járművek sora a Dunakapu-téren állt, olyan sokan kívántak keresztülmenni a belvároson. A helyzet javítása érdekében a leggyorsabban kivitelezhető, nem túlzottan költséges, és mégis hatékony megoldást választották a korszerű jelzőlámpa működtetésével. A végleges megoldást az önkormányzat beruházásában épülő, 2010-es évi átadással tervezett, Sziget - Révfalui-híd hozza majd. Ez átalakítja és megváltozatja a forgalmi viszonyokat, és várhatóan jelentős forgalomcsökkenést eredményez a Teleki utcában.
Az Árpád úti jelzőlámpa beruházását két tényező is indokolta: közlekedésbiztonsági okból szükséges volt, hogy védjük a Teleki úton keresztben áthaladó gyalogosokat, ugyanakkor az Árpád útról kihajtó autósok kanyarodását is biztosítjuk. Csúcsidőben ugyanis lehetetlen volt az Árpád útról kihajtani a Teleki útra, illetve a sofőrök csakis úgy manőverezhettek, hogy udvariassági elv alapján szinte „kiosontak” a csomópontba, és - a Teleki út forgalmát feltartva - bekéredzkedtek a sorba. Azonban így még nagyobb torlódást okoztak a Teleki úton, s ez a dugó kihatott a Szent István útra is.
A Teleki út szóban forgó szakaszán oly nagy mennyiségű forgalom zajlik csúcsidőben, amely meghaladja az út kapacitását. A beruházás előtt, és megvalósulása után is készítettek forgalomszámlást, amely érdekes adatokat mutatott: míg ősszel, a programozás időszakában, egy óra alatt 700 egységjármű/óra forgalommal számoltak csúcsidőben, addig a tavaszi, műszaki átadás után ez az érték 1080-1100 egységjármű/óra értékre változott. Ez oly nagymértékű növekedés, amelyet a jelzőlámpával szabályozottan lehet kezelni. Egyértelműen kiderült: a Teleki útnak nincs több tartaléka, nem képes több járművet befogadni.
Az éápíttető Útkezelő Szervezet szakemberei úgy látják, hogy a program nem zárható le. Jó hír, hogy folytatása még idén megvalósul. Cél, hogy a Sziget - Révfalui híd elkészültéig - lehetőség szerint - tovább enyhítsék a Teleki út forgalmát. Erre a Gárdonyi utca kétirányúvá tétele jelenthet megoldást. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a déli városrészből - a Nádor aluljárón keresztül - érkezők, illetve a Budapest felől, jobbra kis ívben kanyarodók számára megnyitják a Gárdonyi utcát. Egyidejűleg korlátozzák a Gárdonyi utca forgalmát a tehergépjármű-, és autóbusz-forgalom tiltásával. Ezáltal egy lépcsőben részben tehermentesíthetjük a Teleki utat.
A forgalmi-rend változástól jelentős, 10-20 százalékos forgalomcsökkenés várható a Teleki utcában. Az elvárt eredmény természetesen attól is függ, hogy a közlekedők elfogadják és megszokják-e a változtatást. A Gárdonyi utca utoljára nem is oly rég, - 5-6 éve, az aluljáró építése előtt - volt utoljára kétirányú, ezért talán nem lesz szokatlan az autóvezetők számára az új közlekedési rend. A szakemberek azonban hangsúlyozzák: az igazi megoldást a Sziget- Révfalú híd jelentheti majd. A most megvalósult beruházás az elért eredményhez képest viszonylag alacsony - 80 millió Ft-os - költségvetéssel készült.