





Elhunyt az alapító főigazgató
Életének 87. évében elhunyt Prof. Dr. habil Hegedus Gyula egyetemi magántanár, a közlekedéstudomány kandidátusa, a győri egyetem jogelőd intézménye, a Közlekedési és Távközlési Muszaki Főiskola alapító főigazgatója, Győr Megyei Jogú Város „Pro Urbe” díjasa, a Közlekedéstudományi Egyesület és a Bécsben székelő Tarifőrök Nemzetközi Szövetségének örökös tagja, számos szakmai, tudományos szervezet tagja, egykoron tisztségviselője.
„Vasúti tisztviselő édesapám nemcsak a közlekedés, hanem a matematika, a földrajz, a zene és az irodalom iránt is nyitott és érdeklődő volt. Ez hatással volt a családra” – írta az alapító főigazgató közelmúltban megjelent visszaemlékezésében. 1949-ben fejezte be egyetemi tanulmányait, s diplomásként a MÁV Vezérigazgatóságához került. 1950-től szerkesztő, 1953-tól felelős szerkesztő volt a Közlekedési Közlöny címu lapnál. Jelentős szakmai, tudományos tevékenysége alapján 1953-tól több mint negyedszázadon keresztül a Magyar Tudományos Akadémia Vasúti Közlekedési, majd Közlekedéstudományi munkabizottságában meghívott tagként munkájával alakíthatta, gyarapíthatta a szakterület életét, fejlődését.
Dr. Csanádi György miniszter 1963-ban a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium oktatási osztályának vezetésével bízta meg. 1968 végén a győri Közlekedési és Távközlési Muszaki Főiskola megszervezése lett az újabb feladat.
„1972. októberében, egy szeles, esős nap délutánján a Közlekedési és Távközlési Muszaki Főiskola épülő tanulmányi épületének magasba emelkedő betonváza mellett Ilku Pál akkori muvelődési miniszter dr. Hegedus Gyulához, az intézmény főigazgatójához lépett, és azt mondta: Kérem, előre mondom, hogy ez jelentős, nagy alkotás lesz. Sok erőt kívánok a teljes megvalósításhoz. Ez lesz az Ön igazi életmuve” – olvasható a kortörténeti visszaemlékezésben.
Három fővárosi és egy szegedi tagozatból alakult meg s költözött a teljesen új építésu révfalusi campusra közel négy évtizede a győri főiskola, amely az egyik legsikeresebb hazai felsőoktatási integráció példája. Az intézmény a közlekedés, a közlekedésépítés, a távközlés területeire mérnököket, az oktatás területére muszaki tanárokat képzett. A fiatal győri intézmény helyi, térségbeli szakmai, tudományos, társadalmi kapcsolatrendszerét a főigazgató eredményesen szervezte, s együttmuködést hirdetve és megvalósítva jelenítette meg. Győr városa – Magyarországon azóta is példaként emlegetett módon – a révfalusi terület kijelölésével, az addig ott lakók számára előnyös csereingatlan biztosításával, az itt letelepedő oktatóknak vonzó lakásmegoldással kínált pozitív programot az infrastruktúra területeire mérnök-jelölteket felkészítő győri főiskolának. Mindehhez egy tettre kész, fáradhatatlan, a fiatal főiskola érdekeit képviselő és emellett folyamatosan érvelő, a kompromisszumokat kereső és elfogadó főigazgató is kellett.
Prof. Dr. habil Hegedus Gyula tíz évig, 1980-ig, első számú vezetőként irányította az akkori győri muszaki főiskola oktatási, tudományos tevékenységét.
Kapcsolata oktatóként, tanszékvezetőként az Universitas-Győr Alapítvány kuratóriumának tagjaként, ezt követően is folyamatos volt az intézménnyel. Az egyetemmé válás minden jeles eseményén részt vett: megfontoltan érvelő, gondolatait világosan előadó személyiségként hathatósan támogatta a győri felsőoktatás fejlesztését, fejlődését.
Életcélja volt a minőség. A felelősséget, a tudást, a teljesítményt középpontba állító szakemberként, szaktekintélyként a közelmúltig tudományos programok ösztönzője volt, s ezzel a közlekedéstudomány hazai, győri kiteljesedését is hatékonyan szolgálta. „Közlekedésgazdaság, közlekedéspolitika” címu, a XIX. és XX. századi európai és magyar folyamatokat elemző, értékelő, 1995-ben megjelent összefoglaló monográfiája széles körben elismerést hozott számára.
Egykori tanítványai, kollégái a segítőkész, nyílt szívu, sokat adó és magas követelményt támasztó tanárukat, a győri egyetem mai oktatói, hallgatói az alapító, életmuvével nagyra becsült főigazgatót gyászolják.
Hamvait 2007. június 4-én, hétfőn 13 órakor a Rákoskeresztúri Új Köztemető ravatalozójában búcsúztatják, majd ezt követően temetik a korábban elhunyt családtagok sírjába. A gyászmise ugyanazon a napon 17 órakor a Budapest XII. kerületi városmajori római katolikus templomban lesz.
Prof. Dr. habil Hegedus Gyulát a győri egyetem saját halottjának tekinti.
Emlékét megőrizzük!
Széchenyi István Egyetem