Figyelem! Az Ön által felkeresett archív weboldal már nem frissül. Amennyiben Győr Megyei Jogú Város megújult honlapjára szeretne ellátogatni, úgy kattintson ide: gyor.hu!

×Figyelem! Az Ön által felkeresett archív weboldal már nem frissül. Amennyiben Győr Megyei Jogú Város megújult honlapjára szeretne ellátogatni, úgy kattintson ide: gyor.hu
image
image
image
image
image
image
image
image

Elkészült a Szent István úti jelzőlámpás rendszer kiépítésének III. üteme

Befejeződtek a Szent István úti jelzőlámpás rendszer kiépítésének III. üteme, a hozzá kapcsolódó Gárdonyi-, Tihanyi-, illetve Teleki utat érintő rekonstrukciók. A beruházást 2009. december 18-án adták át…

Az átadáson a beruházást a generálkivitelező Vill-Korr Hungária Kft. részéről Gasztonyi Péter jelentette készre. A beruházást dr. Somogyi Tivadar és Németh Zoltán alpolgármesterek, a terület önkormányzati képviselői adták át, és hangsúlyozták, a módosításokkal lehetőség nyílik a forgalom gyorsabb ütemű elvezetésére.

A  munkák során a Közlekedéskorszerűsítési program 2009. részeként három nagy részfeladat teljesült. Megvalósult a Gárdonyi utcai kétirányúsítása az Árpád út, Szent István út közötti szakaszon, valamint a Gárdonyi utcának a Pálffy utca és Szent István úti szakaszán a kétirányú forgalom levezetésére alkalmas geometria átépítése. A Teleki út forgalmának gyorsítása érdekében létrejött az Árpád út - Teleki úti jelzőlámpás csomópont kerékpáros átvezetésének módosítása, és a jelzőlámpa új programmal való ellátása. A Tihanyi Árpád úton a Nádor aluljáróból az Attila utcára vezető szakasz jelzőlámpás berendezéseit újraprogramozták. Ezáltal jobban illeszkednek a Szent István úti programrendszerhez, és a változtatásoknak köszönhetően rugalmasabbakká váltak, illetve a forgalom folyamatosságát is biztosítják az aluljárón keresztül a Szent István úti kiépítéshez.

E munkavégzések a tavaly elkészült Szent István úti átalakítások befejező munkálatai, ugyanis ezzel a lépéssel vált teljessé, alakult összefüggővé a rendszer úgy, hogy a lehetőségekhez képest a legrugalmasabban vezeti le a forgalmat a belváros említett térségében. A rekonstrukciót két éves előkészítő munka előzte meg. Külön vizsgálati tanulmány készült annak megállapítására, hogy miképp lehetne növelni a belváros közlekedésbiztonságát, gyorsítani és csökkenteni a forgalmat a Teleki úton. A beavatkozásokat részletes forgalomszámlálás előzte meg, és videós forgalomfigyelés segítette a tervezők munkáját.

A legnagyobb beavatkozást a Gárdonyi utca kétirányúsítása jelentette. Ez azért vált szükségessé, mert a belvárosnak a Városház tértől keletre eső területén jelenleg egyedül, és kizárólag a Teleki utca a kapuja. Ez okozza a rendkívül nagy forgalmi terhelését. Az átalakítás célja az volt, hogy a forgalmat csökkentsék, ezért megvizsgálták hol tudnak olyan pontot biztosítani, ahol a Teleki úttól keletre beengedhetnénk a belvárosba a forgalmat. Kézenfekvő megoldásként jelentkezett maga a Gárdonyi utca, hiszen hálózati szempontból a déli városrészből érkező autósoknak közvetlen kapcsolatot biztosít a belvárosba történő behajtásra. Ráadásul ez a kapcsolat több irányba is képes elvezetni a forgalmat: egyrészt Révfalu irányába, másrészt a keleti belváros- rész feltárására, a Bajcsy-Zsilinszky úton keresztül a Baross út irányába is biztosít kapcsolatot.

A Gárdonyi utca átépítésekor a középső szakaszon elhelyezkedő Gyakorló Iskola tanulóinak igényeit is figyelembe vették. Az iskola előtti szakaszon olyan leálló-helyeket építettek, amelyek a tartós parkolást ugyan nem teszik lehetővé, - várakozni tilos táblával tiltják is – de megengedik, hogy az iskolába érkező szülők járműveikkel néhány percre megállhassanak. Ezzel egyidejűleg az iskola főbejárata előtt felszélesítették a járdát a gyerekek biztonságos iskolából való kifutása érdekében. Az utca szűk keresztmetszete miatt egyébként a térségben további parkolóhelyeket már nem lehet biztosítani.

Az Árpád út - Teleki úti csomópontban a Teleki út további kapacitásnövelését kívánták elérni, ezért számos - a  Teleki út forgalmát csökkentő - lehetőséget megvizsgáltak. Cél volt az is, hogy az ott működő jelzőlámpa a lehető legnagyobb forgalmat vezérelje le. Megoldásként a kerékpáros-, illetve gyalogos átvezetést módosították: a kerékpárosokat - a számukra külön kiépített kerékpárúton - a gyalogosokkal közösen vezetik át a Teleki úton. Így a két áthaladást egyidejűleg kezelve, - illetve a járműveket kis késéssel indítva – nyert időt a Teleki utcai forgalom részére adták át, így gyorsítva a forgalmat. Ugyanakkor nem mellékes az sem, hogy a kerékpáros-, és gyalogos- áthaladás is biztonságosabbá vált.

A rekonstrukció legkevésbé látványos elemének a Tihanyi úti jelzőlámpás rendszer átépítésebizonyult, mivel ez esetben csupán a jelzőlámpák vezérlőprogramjait vizsgálták felül, illetve programozták át azzal a céllal, hogy még rugalmasabban és gyorsabban vezethessék le a forgalmat a Tihanyi Árpád úton, ugyanakkor ez ritmusában is kapcsolódhasson a Szent István úti rendszerhez. 

A Gárdonyi utcában a jelzőlámpák próbaüzeme elindult, a forgalmi rend változás, illetve a Gárdonyi út fölérendeltsége december 6-án lépett életbe: tehát az Árpád útnál és a Bajcsy-Zsilinszy útnál elsőbbséget kell biztosítani a Gárdonyi úton haladók számára. A szakemberek azttapasztalták, hogy szükség volt a Gárdonyi utca kétirányúsítására, s erre bizonyíték, hogy már az első percektől kezdve jelentős forgalom kezdte használni a Gárdonyi utcát az aluljáró és Gyárváros felől behajtásra. Bár az Útkezelő Szervezet több helyütt felhívta az autóvezetők figyelmét a változásokra, - sőt az előírt, kötelező jelzéseken kívül a balesetmegelőzés miatt ideiglenes jelzéseket is kitettek a területre - sokan nem vették figyelembe ezeket. Ezért a későbbiekre nézve is fontos megszívlelni a szakemberek tanácsát: Ne közlekedjünk megszokásból!