





GYŐRI CSAPAT AZ ENERGIAHATÉKONY JÁRMUVEK NOGAROI VERSENYÉN
A győri Széchenyi István Egyetem csapata – a Közúti és Vasúti Jármuvek Tanszéke vezetésével, a Jármuipari Regionális Egyetemi Tudásközpont támogatásával – indul az energiahatékony jármuvek idei Shell Eco-marathon versenyén, amelyet a dél-franciaországi Nogaroban rendeznek.
A győriek a városi jármuvek kategóriájában neveztek napelemes, villamos hajtású jármuvel. Ez az első olyan magyar tervezésu és készítésu autó, amely csak megújuló energiával, káros anyag kibocsátás nélkül üzemel. - A minél kisebb energiafogyasztás érdekében a karosszériát alumíniumból készítettük, kis tömegu jármuvünkben az izzókat ledek helyettesítik, a kormányberendezés egy nagyon egyszeru szerkezet, amelyet neveztünk a Shell Eco-marathon különdíjára – mondta el dr. Varga Zoltán egyetemi docens, a csapat vezető tanára. A győriek honlapján (http://szenrgy.sze.hu) a marathon programjai, eseményei, eredményei folyamatosan olvashatóak lesznek.
A május 22-én kezdődő, háromnapos franciaországi futamon 200 európai egyetemista- és középiskolás csapat vesz részt. A győri versenyautó a városi jármu kategóriában előírt biztonsági, geometriai és muszaki feltételeket teljesítő konstrukció. A jármu szinte teljes külső felületét napelemek borítják, amelyek napsütésben 25 km/órás sebességgel mozgatják azt, de borús időben is lehetővé teszik a lassúbb, saját erőből történő haladást. A négykereku, egyszemélyes, két hátsókerék meghajtású, áramvonalas autó üres tömege 160 kg alatt van.
Az első kerekek tengelycsonk kormányzású futómuvéhez összetolható biztonsági kormányoszlop csatlakozik. A négy kerékre ható kétkörös hidraulikus fékrendszert tárcsafékekkel építették. A vezetőt bukócső, rugalmas ütközési zónák és ötpontos biztonsági öv védi. A zárt kocsiszekrényben a megszokotthoz nagyon hasonló testtartásban ül a gépkocsivezető, a jármuvet egy gázpedállal gyorsítja, fékpedállal fékezi. A villamos meghajtás hátramenetben is mozgatja az autót. A versenyautó a közúti jármuveknél használt világító berendezéssel rendelkezik. Ezen jármu alapján fejleszthető lesz olyan közlekedési eszköz is, amely a hétköznapi közlekedésben helyettesítheti a mai autókat. Például az agglomerációs és városi forgalomban kiválóan lehetne ezt használni, a prototípus a győri egyetemen már el is készült.
A hazai versenytárs, a Budapesti Muszaki Főiskola csapata egy hagyományos benzinmotoros jármuvel indul a prototípus kategóriában. Dr. Varga Zoltán szerint üdvözlendő, hogy a Shell Eco-marathon verseny megrendezésével az energetikai világcég ilyen pozitív, a fenntartható fejlődést előmozdító programot szervez. – számolt be Winkler Csaba az egyetem sajtótitkára.