





Győri közlekedés-korszerusítési program részeként megvalósult forgalomtechnikai beavatkozások
A Fidesz-KDNP támogatásával megvalósult a polgármesteri programban ígéreteként szereplő közlekedés-korszerusítési program első üteme, melyhez az új városvezetés teremtette meg a forrásokat. A szakemberek három nagy beavatkozási feladatkört határoztak meg, így a csomóponti útkorszerusítést, jelzőlámpás felülvizsgálatot, illetve hosszabbtávon végrehajtandó csomópont korszerusítések tervezése.Ez utóbbi áthúzódhat 2008-as évre is.
A beavatkozások első ütemu végrehajtása során, forgalomtechnikai felfestések, útépítési és jelzőlámpás beavatkozások történtek.
Forgalomtechnikai felfestések módosításai:
- Bajcsy-Zs. út–Jókai u. csomópont:
Bajcsy Zs. úti ágon a forgalom gyorsítását segítendő jármuosztályozó került kialakításra (külön balra kanyarodó és egyenes irány).
- Árpád út - Aradi vértanúk út csomópont:
Az Árpád út Richter terem előtti oldalán a forgalom gyorsítását segítendő jármuosztályozót alakítottak ki (külön balra kanyarodó és egyenes irány), valamint a déli oldalon a jelenlegi forgalom elől elzárt terület felhasználásával 3 parkolóhelyet jelöltek ki.
- Kodály Z. út - Ifjúság körút csomópont:
Az Ifjúság krt. déli oldalán nyugati irányból jelentkező Kodály Zoltán útra irányuló balra kanyarodás miatti torlódások megszüntetése érdekében, valamint a buszmegálló környezetének közlekedésbiztonsági javítására 5db parkolót szüntettek meg.
- Bartók Béla út - Csaba utca csomópont:
A Bartók Béla útról Baross híd irányába kanyarodó jármuvek jármuosztályozójánál újbóli sávkiosztás történt, hogy a buszmegállóban lévő autóbusz könnyebben legyen kerülhető.
- Mártírok útja - Szeszgyár u. csomópont:
A Szeszgyár úti ágon a jelzőlámpánál a forgalom gyorsítását segítendő jármuosztályozó került kialakításra külön balra és jobbra kanyarodó sávok kijelölésével.
- Nádor aluljáró - Szent István út csomópont:
A Szent István útról balra nagyívben az aluljáró irányába kanyarodó jármuvek bekanyarodását segítő ív jelölését festették fel.
- Pápai út és a 83. sz. főút csomópont:
A mellékirányok „jármuosztályozóját” a forgalom elől elzárt felfestések megszüntetésével felszélesítették.
- Forgalmi sáv elhúzás (tengelyvonal elhúzás) történt két buszmegállónál, hogy a megállóba beálló autóbuszok kikerülése (buszöböl hiányában) ne lassítsa a forgalmat:
- József Attila út 31 előtti buszmegállónál
- Híd utcában a „fürdő” előtti, Országút úti csomópont utáni buszmegállónál
Csomóponti forgalomtechnikai útkorszerusítések, jelzőlámpás beavatkozások:
- József A. - Templom- Somogyi I. u. csomópont:
A Jereváni út – József Attila út jelzőlámpás csomópont József Attila úti keleti jármuosztályozó a forgalom jelentős fejlődése miatt mára már időnként rövidnek bizonyult. A jelentkező probléma megoldása érdekében kisebb átépítéssel a jármuosztályozó meghosszabbodik. Az építés során a kerékpáros közlekedés biztonsága is javításra került, azzal hogy a meglévő kerékpárút kezdetének és végének áthelyezésével, a kerékpáros kapcsolat konfliktus-mentesebb helyre kerül. A József A. út vonalvezetése is javul, a Templom úti csomópontnál egy korábban kivágott fa gyökerének kiszedésével és ezzel lehetővé váló szegély átrakással. A Somogyi úti csomópontban a József Attila úton lévő templom felé vezető gyalogos-átkelőhely megszüntetésre került, a jelzőlámpánál várakozó jármuvek átkelőhelyre való felállásának balesetveszélyessége miatt. Helyette biztonságosabb gyalogos-átkelőhelyek került kijelölésre a csomópont keleti ágán, a buszmegállók szempontjából is kedvezőbb helyen, biztosítva a csomópont körüljárhatóságát.
- Szent István u. - Teleki L. út csomópont:
A legnagyobb beavatkozás ebben a csomópontban történt. A Teleki úton a Belváros irányából érkező forgalom részére a Nádor aluljáró irányába haladás gyorsítása érdekében plusz egy balra kanyarodó sávot alakítottak ki. Így a Teleki úton két balra és egy jobbra kanyarodó sáv áll a közlekedők rendelkezésére. A kialakíthatóság miatt felszélesítették a Teleki utat. Ez a megoldás a Baross híd felújítása miatt várható, jövőbeni forgalmi átrendeződést segítő, megelőző intézkedés is egyben. Az építéssel egy időben a jelzőlámpa programja is módosításra került a forgalomlefolyás javítása érdekében.
A forgalomgyorsítás érdekében három jelzőlámpás csomópontokban idő visszaszámláló készüléket szereltek fel a gépjármuvezetők számára. Ebből az egyik ez a csomópont, amely a piros jelzésből hátralevő időt mutatja, és két irányban számlál: a Baross híd irányából érkező egyenesen haladóknak és a balra kanyarodóknak.
- Szent István-Baross híd csomópont:
Idő visszaszámláló berendezések kerültek elhelyezésre minden irányból minden piros színu jelzőlámpafej mellé. A készülékek a közlekedők számára mutatják majd, mennyi idő van még hátra a zöld jelzésig. Így a sofőrök várhatóan gyorsabban tudnak elindulni, és több autó juthat át a szabad jelzés alatt. (A visszaszámláló a gyalogosátkelőnél is jelez.)
- 14. sz. főút - Új Bácsai út csomópont:
Szintén idő visszaszámláló berendezések kerültek elhelyezésre Új Bácsai útról kihajtóknak, valamint az Árkád felől érkezőknek (a hídról jövő jármuveknek). A visszaszámláló felhelyezésével egy időben korszerusítésre került a jelzőlámpás program is: két kiegészítő egyenes zöldet helyeznek fel a régi Bácsai út felől a Belváros irányába haladó irányt szabályozó jelzőfejek mellé, ami gyorsítja a forgalmat, s nem kényszeríti újabb megállásra a közlekedőket.