





Hidak Magyarországon
A Magyar Tudomány Ünnepe eseménysorozat keretében Gyukics Péter fotómuvész ,,Hidak Magyarországon" címu fotókiállítása lesz a győri Széchenyi István Egyetem aulájában.
A kiállítást 2007. november 5-én, hétfőn 14 órakor dr. Koren Csaba egyetemi tanár, rektorhelyettes és dr. Tóth Ernő hídmérnök, hídtörténész (Gyukics Péter: Hidak Magyarországon címu fotóalbumának szövegírója) nyitják meg. A fotográfiákat 2007. november 15-ig munkanapokon 8 és 17 óra között nézhetik meg az érdeklődők.
Gyukics Péter elkötelezett rajongója a hidászatnak. 37 hídról 2-2 fotográfia szerepel a tárlaton, egy totál vagy kis totál és egy részlet. A kiállításon bemutatott legrégebbi híd, a soproni Ikva-híd 1420-ban épült. A legrégebben álló és írásos nyomú az 1757-ben épült, 6 szoborral díszített váci Gombás patak-híd. A felújított hidak között szerepel a 2001-ben újra átadott esztergomi Mária-Valéria Duna-híd, s látható a közelmúltban átadott két nagy híd is: a dunaújvárosi ,,Pentele'' híd, és a Kőröshegyi völgyhíd.
A híd építőanyaga szerint láthatunk fából (Martonvásár, a kastélypark szigetre vezető hídja), kőből (Vámosújfalu), téglából (Dunatetétlen), acélból (Dunaföldvár, Beszédes József Duna-híd), vasbetonból (Solt, az első hazai vasbeton híd) készült mutárgyakat. A használat szerint a fotók gyaloghidat (Győr, ,,kis-Erzsébet"-híd, amelynek a hivatalos neve: Vásárhelyi Pál híd), közúti hidat (Vámosszabadi Duna-híd), autópálya hidat (az M3-as autópálya Mocsárréti hídja, ami egyben környezetvédelmi beruházás is), vasúti hidat (Zalaegerszeg, Delta vasúti-híd) mutatnak be. A különleges hidak között találhatunk pontonhidat (Tiszadob), utcahidat (Sopron), emelhető hidat (Sió torkolati mutárgy, ez ma az egyetlen ilyen típusú). Élenjáró technikai megoldású alkotás a győri „Petőfi” Rába-híd, amely építésekor, 1934-ben Európa leghosszabb hegesztéssel készült hídja volt. Napjainkban még különleges eljárású, Japánban kialakított típusú a 2004-ben épült M7-M70-es ,,Korongi''-híd, amely függesztett-feszített szerkezettel veszi fel a terheléseket.
- A "Hidak Magyarországon" címu kiállítás célja esztétikai és egyben ismeretterjesztő is – mondta el Gyukics Péter fotómuvész. A muvészi fotókkal bemutatom a hidak építészeti értékeit. Ezzel is szeretném növelni a hidak és alkotóik megbecsülését. Az is célom, hogy megismerjék a közutakon közlekedők, milyen típusú hidak léteznek, egyáltalán mi is ez a csodálatos "mutárgy" – ahogyan a szakmánkban nevezik.