





Jövő héten nyílik Popovits Zoltán kiállítása
A megnyitón Kirsi Rantala, a Finn Köztársaság magyarországi nagykövetségének kulturális titkára, Borkai Zsolt polgármester és Avigdor Rosenbaum a Városrét területi igazgatója mond köszöntőt. A kiállítást megnyitja Wehner Tibor muvészettörténész.
Nehéz eldönteni, hogy számára mi volt a könnyebb: átlépnie az iparmuvészet és a képzőmuvészet szigorúan kijelölt határvonalát, vagy pedig megélnie a határtalanságot és maga mögött hagynia országhatárokat. Popovits Zoltánnak élete első negyed századában öt himnuszt kellett megtanulnia, öt nyelvet kellett megértenie, öt kultúrkört kellet adoptálnia, hiszen az 1940-ben Egerben született muvészt öt évesen hazájától messze sodorja az élet, Németországban és Ausztráliában lakik, az Egyesült Államokba költözik, majd a hatvanas évek közepén Finnországban telepszik le, hogy onnan hazatelepüljön az elmúlt évtized második felében. Az emigránsok múlttalansága és bizonytalansága, az adott környezetthez való asszimilálódás kényszere végigkisérte gyerekkorát. Nem kell a mélypszichológia rejtelmeibe ártanunk magunkat ahhoz, hogy megértsük az érzékenyebbé és fogékonyabbá válás útját.
A kitépett és újra telepített növény nehezen ereszt gyökeret ismeretlen talajban. Ugyanakkor egyértelmu, hogy a multikulturális háttér segítette Popovits muvésszé válását. Természetes, hogy a modelleket összeállító gyermek repülőgéptervezést és építészetet kezd tanulni az USA-ban, majd pedig muvészeti-szobrászati tanulmányokat folytat. Posztgraduális képzésben már Finnországban részesül, ahova Fulbright ösztöndíján kivül az ég, a fenyő, a gránit – és nem utolsósorban – a finn építészet csábítja.
Popovits muvészetében nyomon követhetők a különböző képző- és iparmuvészeti hatások, az építészeti és formatervezési momentumok, a mutárgy és a design fogalmi összekapcsolása, saját nyelvén való megjelenítése. Az ötvenes évek Angliájából indult Pop Art akkortájt csapott át és vett nagy lendületet a tengerentúlon, amikor Popovits „éppen ott volt” a helyszinen.
A Pop Art képes volt a muvészet fogalomkörébe emelni a banális, hétköznapi dolgokat és tárgyakat, és megpróbált hidat építeni a muvészet és a tömegkultúra közé. Tette ezt úgy, hogy az urbánus- és szubkulturában, a kommerszben, a fogyasztói társadalom repetitív szimbólumaiban és ikonjaiban felfedezte a muvészetet, illetve annak személytelenségét távolságtartással és iróniával kezelte. Tette ezt egészen addig, hogy új vizuális értékeket hozott létre.
A másik domináns hatás a finn konstruktivista építészet, iparmuvészet és általában a „finn design”, ami célszeruséget, funkcionalizmust, tiszta és világos formákat, egyszeruséget és játékosságot hozott a nemzetközi porondra. Popovistnak tehát volt miből építkeznie.
Célja mindig is az volt, hogy a mutárgy ne legyen szokványos, mert nem az a dolga, hogy felismerhető, egyből „azonosítható”, dekodólható legyen, hanem az, hogy felfedezőútra vigyen. Nem emlékeztetni akar valamire, hanem inkább felidézni valami ősit, nem kényelmet kinál, hanem feszültséget. Nem véletlen, hogy Popovits számtalan anyaggal dolgozott, sorolni is sok: fenyőfa, tölgy, alma, kőris, nyír, jéger, szil, juhar, nyárfa, farost, rétegelt falemez, gyufaszál, papir, textil, homok, fu, kagyló, kő, gránit, márvány, vas, acél, ólom, bronz, ezüst, üveg, muanyag, linoleum, terrakotta, kerámia, stb. Szerves és szervetlen együtt lélegzik.
Anyagválasztása és az anyagok ütköztetése elsőre bizar, furcsa helyzetet teremt. Nem vagyunk hozzászokva ahhoz, hogy másképpen is lehet matériákat egymás mellé rendelni, mint ahogy azt korábban – tapasztalati úton – megszoktunk. Muveire jellemző a bipolaritás, kettősségüket az adja, hogy (akár egy mutárgyon belül) konfrontálódnak a szélsőségek: puhaság és keménység, monumentalitás és miniatürizálás, költőiség és hétköznapiság, organikus és architektonikus, női és férfi karakter, stb. Popovits egyrészről vizuálisan „átad” a nézőnek egy tárgy-szobrot, megengedi, hogy megsimogasd azt, másrészről viszont szinte megköveteli, hogy asszociációink által bontsuk ki a muvét és próbáljunk belépni annak erőterébe.
Popovits Zoltán
1940 – ben született Egerben.
Családjával 1945-ben emigráltak és a további éveket már külhonban töltötte. Németország, Ausztrália után végül Amerikában telepedtek le. Az összes tanulmányait itt végezte és 1965-ben szobrászként diplomázott a Kansas City Art Institute-ban. 1965-ben ösztöndíjasként Finnországba költözött majd ott letelepedett és a következő 35 évet szobrászként és ékszertervezőként dolgozott. A Helsinki Iparmuvészeti , Szépmuvészeti és Építészeti Főiskolán vendégtanárként dolgozott 1979 és 1997 között. 1975-től napjainkig a finn Lapponia Jewelry ékszertervezője. 1999-ben visszaköltözött Magyarországra és Szarvaskőben - Egerben telepedett le. 2005-ben az egri Eszterházy Károly tanárképző főiskolán tanít.
Fontosabb egyéni és csoportos kiállításai :
1968 Kluvin Galleria ,Helsinki
1972 Amos Anderson Museum ,Helsinki
1973 Victoria and Albert Museum, London
1982 Hetjens Museum,Düsseldorf
1985 Hvittrásk , Espoo
1987 Kisplasztika Triennale, Budapest
1988 The American Craft Museum, New York
1988 Szépmuvészeti Múzeum, Helsinki
1989 2. Nemzetközí Portre Szobor triennale, Gdansk
1990 Galerie Bellarte, Turku
1991 Retrospectiv kiállítás Helsinki Szépmuvészeti Múzeum
1991 Villa Stuck , München
1992 Galeria Sculptor, Helsinki
1993 Hungaria 24 ,Debrecen
1993 Bárka kiállítás Budapest Vigadó
1995 Muvelődési központ, Eger
1994 Galleria Bronda, Helsinki
1995 RAS Galleriahajó, Győr
1996 Finn POP-Art. Szépmuvészeti Múzeum, Helsinki,Turku,Oulu
1999 Trinitárius Templom Galéria, Eger
2000 Bruckner Haus, Linz
2001 Galleria Primavera, Helsinki
2002 Studio Munsteiner, Stipshausen
2004 Synart Art Gallery, Frankfurt
2004 Amos Anderson Musem, Helsinki
2005 Vitkovics-ház , Eger