





Támogatási szerződés aláírása
Győr Város Önkormányzata és a Kisalföld Volán Zrt. által alkotott konzorcium „Győr Megyei Jogú Város közösségi autóbusz-közlekedésének átalakítása” c. pályázatával több, mint félmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert el az Európai Unió társfinanszírozásában megvalósuló Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztés Operatív Programból.
A támogatási szerződést 2008. november 11-én 13 óra 30 perckor a Városháza kék termében írta alá Borkai Zsolt polgármester és
A pályázat
- címe: Győr Megyei Jogú Város közösségi autóbusz-közlekedésének átalakítása
- teljesköltségvetése:
- támogatás:
- saját erő:
- támogatási konstrukció: NYDOP-3.2.1/B Közösségi közlekedési infrastrukturális fejlesztése.
A pályázó
- neve: Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata
- konzorciumi partnere: Kisalföld Volán Zrt.
A projekt
- Háttere:
Győr közösségi autóbusz-közlekedése a városban élők életminőségének fontos eleme. Szerepe cáfolhatatlan nemcsak a fenntartható helyi közlekedés, a gazdaságos utas-szállítás, hanem a környezetvédelem és a hátrányos helyzetűek esélyegyenlőségének biztosításában is.
Az autóbuszos közösségi közlekedés részaránya ugyanakkor folyamatosan csökken. A rohamosan bővülő lakossági személygépkocsi-park közösségi közlekedési eszközök rovására történő igénybevétele öngerjesztő folyamat. Megoldhatatlan problémákat jelent a városi közlekedési viszonyokban, és komoly környezetterhelési hatást is gyakorol a városra, az ott élőkre. Az egyre bővülő egyéni közlekedés hatásai ugyanakkor több oldalról érintik az autóbusz-közlekedést is. A menetrend szerinti közlekedés az egyre szaporodó forgalmi dugók miatt nem tartható, emiatt a közösségi közlekedési módot választók aránya is fokozatosan csökken. A csökkenő utaslétszám csökkenő árbevételt és hiányzó finanszírozási forrásokat jelent a szükséges fejlesztések elvégzésére, ami egyre romló infrastrukturális körülményeket és további utas-vesztést eredményez.
Fenti problémák megoldására a helyi közösségi közlekedés feladatainak ellátásában érdekelt szereplők, Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Kisalföld Volán Zrt. régóta keresik a megoldást. A helyi közforgalmú közlekedés vonzóbbá tétele az elsődleges feladat, azonban ez csak komplex tervezői munka és többlépcsős fejlesztési stratégia végrehajtása mellett képzelhető el.
Kijelenthetjük, hogy csak a fejlesztések eredményeként remélhetjük azt, hogy megállíthatjuk az utóbbi években tapasztalható rohamos utas-szám csökkenést a helyi közösségi közlekedésben.
- Céljai:
Forgalomirányítási rendszer fejlesztése a közhasznú közösségi közlekedésben
1. A forgalomirányítási munkafolyamat fázisainak gyorsítása, általános fejlesztése, a jelenlegi forgalomszervezés nehézségeinek kiküszöbölése
2. Az Elektronikus forgalomirányítási rendszer bevezetése, szolgáltatás színvonalának növelése
3. Egyközpontú forgalomirányítás feltételeinek megteremtése, technikai eszközök hozzárendelése
Jegykiadási rendszer korszerűsítése
1. Jegykiadó automaták üzembe helyezése, új szolgáltatásokkal történő bővítése
2. A jegyrendszer átalakításának, az utasszámlálási, menetrend-tervezési és díjszabás átalakítási tevékenységek előkészítése
Intelligens utas-tájékoztatás a közhasznú közlekedésben
1. Járműfedélzeti vizuális és audionális utas-tájékoztatás
2. Megállóhelyeken elhelyezett utas-tájékoztató oszlopok (vizuális, audionális), közérdekű információk megjelenítése
3. A mobil utas-tájékoztatás (WAP) lehetőségének kialakítása
Környezetvédelem és esélyegyenlőség biztosítása
1. Zöld jel kérések bevezetése (pilot projekt)
2. Látás- és hallássérültek utas-tájékoztatását szolgáló eszközök fejlesztése
Helyi és helyközi közlekedési rendszer integrációjának biztosítása
1. beépített fedélzeti számítógéppel rendelkező pénztárgépek bevezetése (pilot projekt)
Új vonalhálózati koncepció és közlekedési koncepció tervezési feltételeinek lehetőségének biztosítása
1.statisztikák, közlekedési adatok, stb. gyűjtése, Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának és a Kisalföld Volán Zrt. közszolgáltatási szerződésének objektív elszámolása
Tartalma:
- Egyközpontú forgalomirányítási rendszer kialakítása, melynek következtében a járatoknak nem kell decentrumot érinteniük, tehát a járattervezőknek korlátlan lehetőségük lesz a vonalhálózat fejlesztését, módosítását illetően.
A rendszer elemei:
- A forgalomirányító központ, mely „bárhol” lehet, mivel távfelügyelettel látja el a járművek irányítását
- A tömegközlekedési eszközök fedélzeti számítógépe a jármű pillanatnyi helyzete alapján vezérli az utas-tájékoztató rendszert
- A fedélzeti számítógép GPS vevővel rendelkezik, és GPRS kommunikáción keresztül rendszeresen küld adatokat a jármű földrajzi helyzetéről és műszaki állapotáról. Az adatok a mobilszolgáltató szerverén keresztül az Internet szolgáltató szerverére, majd onnan az irányítási rendszer adatkapcsolati és adatbázis szerverére jutnak. Ugyanezen az útvonalon jutnak el a gépjármű vezető vagy a jegyellenőr adatai a központi számítógépre, ahol a munkaidő nyilvántartás és regisztrálás megtörténik.
- Az irányítási rendszer szerveréről a megállóhelyi utas-tájékoztató berendezések vezérlése is a GPRS kommunikáción keresztül biztosítható.
- A járműveken lévő kis hatótávolságú rádióadók biztosítják a forgalom irányító jelzőlámpák távvezérlését zöldút kérés céljából.
- A nagysebességű WLAN hálózat a távkarbantartásban, az adatbázis cserében és a fekete doboz adatok letöltésében játszik szerepet.
- A számítógép 14 digitális, 8 analóg, és 3 számláló típusú bemenettel rendelkezik. Ezek a bemenetek a jármű üzemelésével kapcsolatos műszaki paraméterek mérésére, a jármű működésével kapcsolatos események figyelésére és regisztrálására szolgálnak.
- A számítógép az eseményeket elsődlegesen a memóriájában rögzíti, majd vezeték nélküli átvitellel továbbítja az adatokat a közlekedési vállalat szerverére.
- A számítógép interfészére elektronikus jegyek, és bérletek kezelésére alkalmas terminálokat lehet csatlakoztatni
- Az utas-tájékoztatás magasabb szintre emelése a járművön és a megállókban egyaránt
- Beltéri vizuális és hangos utas-tájékoztatás 115 db autóbuszon
- Megállóhelyi utas-tájékoztató eszközök (24 db megállóhelyi utas-tájékoztató oszlop), melyek a GPRS kommunikációt tartalmazó egységen keresztül, a központi számítógéptől kapott információk alapján az utas számára a következő jármű várható érkezési idejét mutatja
- A jegykiadási rendszer korszerűsítése a jegyrendszer átalakításának, a az utasszámlálási, menetrend-tervezési és díjszabás átalakítási tevékenységek előkészítésének támogatására.
- Új jegytípusok kiadására is alkalmas (bővíthető) automaták felállítása (20 db)
- „Zöld út” pilot projekt
- A járműveken lévő kis hatótávolságú rádióadók biztosítják a forgalom irányító jelzőlámpák távvezérlését zöldút kérés céljából öt csomópontnál
- A helyi közlekedési feladatokat is ellátó helyközi járatok informatikai eszközbővítése a helyi és helyközi viszonylatok szétválasztása érdekében pilot projekt jelleggel
- A helyi járatokban is alkalmazott fedélzeti számítógépeket tartalmazó pénztárgépek felszerelése öt helyközi járműben, melynek segítségével szétválaszthatóak lesznek a helyi és helyközi viszonylatban tett utazások mind bevételi, mind statisztikai szempontból, és a járatok a zöld út projektbe bekapcsolhatóak.
- 10 garnitúra utasszámláló elhelyezése, mellyel
- Pontosan mérhető az egyes járatok kihasználtsága, így a kapacitások jobban eloszthatók
- Nyomon követhető az utazási igények változása, így a vonalhálózat és a menetrend folyamatosan alakítható a változó igényeknek megfelelően.