





Városbeszélgetés
A fórum elején Borkai Zsolt polgármester az előzményekről számolt be, valamint arról az integrált városfejlesztési koncepcióról, amely a pályázatok előfeltétele. Ezután Czigány Tamás építész prezentációja következett. Kitért a tér múltjára, történetére is, majd a mostani terveket ismertette. Mint mondta, fő szempont volt, hogy a Széchenyi tér megjelenésében elegáns legyen, az idegenforgalom, valamint a városi élet hétköznapjainak és ünnepeinek is szerves része lehessen, és kisebb rendezvények otthonául is szolgálhasson.
A tervekről szólva kiemelte azt a sajátos spirális elrendezést, amely a látogatót a tér közepe felé vezeti. Kifejtette, a tér északi oldalán, ahol a vendéglők találhatók, beljebb kerülnének a az egységes teraszok. A nyugati oldalon erősebb fásítás történne, amely egyrészt leválasztja a gyalogos átmenő forgalmat, másrészt pedig egy igazi pihenő, leülős rész lenne. A déli oldalon – a szándék szerint – hangsúlyosan érvényre jutna a Bencés épületegyüttes, ezért itt nem lenne azt eltakaró elem. Ide kerülne az a szökőkút együttes, amely nem hagyományos, medencés megoldással valósulna meg, hanem a burkolat síkjában maradna, így téli időszakban, amikor nem muködik, nem vesz el a tér területéből. A szökőkút különböző látványos funkcióval és párásító lehetőséggel is el lenne látva. A Lloyd épületét bevonnák a tér életébe kávéházi teraszokkal, elé pedig fák kerülhetnek. A tér esti életéről szólva az építész elmondta, azt díszkivilágítás tenné látványossá.
Sándor János a Győri Építész Muhely által megfogalmazott javaslatokról számolt be a belváros rehabilitációs terve kapcsán. Kifejtette, fontos pont a belvárosi terek megújítása, köztük a Széchenyi tér, Dunakapu tér, Bécsi kapu tér, a II. János Pál pápáról elnevezett színház előtti tér, a Megyeháza előtti tér. Hangsúlyozta, mindegyiknek funkciót kell adni, így válhatnak életteli közösségi terekké. Figler András (Kulturális Örökségvédelmi Hivatal) szintén azt hangsúlyozta, hogy a tervezés nem csupán építészeti feladat, de a tér funkcióját is hozzá kell rendelni, mert csak akkor lesz benne élet az év minden szakában. Sándor János szólt az önkormányzat saját ingatlanjaiban rejlő lehetőségekről, a zöldterület növeléséről is. Bogár Zsolt közlekedéstervező a belvárosi parkolási és közlekedési lehetőségeket mutatta be. Horváth Jácint, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség részéről elmondta, a régió nagyvárosai kiemelt projektként juthatnak hozzá a támogatáshoz, vagyis nem pályázati „verseny” útján.
A beszámolók után a kérdéseké volt a főszerep. A lakosok választ kaphattak az előzetesen megfogalmazott, és a helyszínen feltett kérdésekre is. Többek között megtudhatták az érdeklődők, hogy az önkormányzat tervei szerint nem csak a tér, de az épületek homlokzatai is megújulnának. A tér alatt található értékekről szólva Révi Zsolt főépítész kifejtette, mind a Széchenyi téren, mind pedig a Dunakapu téren radarhullámos vizsgálatot végeznek el, amely pontos választ ad erre a kérdésre. A kérdésekre adott válaszokból az is kiderült, hogy a tér burkolata természetes kőből készülne, az üzletek megközelíthetősége nem szenvedne csorbát, valamint téma volt a térre való autós bejutás lehetősége, illetve annak korlátozása is. A tér alatt található közmuvekkel kapcsolatban Németh Zoltán alpolgármester kifejtette abban az esetben, ahol ez szükséges, azokat az építés előtt kell felújítani, hogy a megújult burkolatot ne kelljen másfél két év múlva emiatt megbontani.